August 28, 2010

customer isnt always right

Siapa cakap "customer is always right" ?

Aku rasa terpanggil untuk berkongsi sedikit pengalaman tentang bidang kerja aku kepada pembaca. Lebih 3 tahun bergelumang dengan dalam dunia 'food & beverages' yang berpaksikan kerjaya dalam lapangan 'customer service', banyak pengalaman yang aku terima dan pelajari sepanjang menyandang posisi sebagai seorang pelayan atau lebih mesra dikenali sebagai waiter.

Pernah aku menonton rancangan tv kendalian Martha Stewart sedikit masa lalu yang mengupas tentang satu prinsip yang 'terpaksa' dipatuhi oleh setiap pekerja. Di dalam bidang customer service, tidak dapat lari daripada ungkapan emas "customer is always right".

Yes, dalam apa jua keadaan pun, pelanggan atau pengguna seolah2 telah diberi keistimewaan untuk menggunakan alasan itu tatkala mereka berhadapan dengan situasi yang boleh mencalarkan kredibiliti mana2 pihak; samada pihak pemberi khidmat atau pengguna itu sendiri.

Tapi bagi aku, ungkapan itu telah disalah guna oleh sesetengah daripada pelanggan semata2 untuk mendapatkan khidmat extra ataupun istemewa.

Dalam skop kerja aku sebagai seorang waiter, aku berdepan dengan pelbagai karenah pelanggan yang 'tidak berhati perut' dan juga tiada sifat common sense! Mereka acapkali meminta itu dan ini termasuk memberikan alasan tidak munasabah hanya untuk kepuasan diri sendiri....mungkin dengan alasan mereka membayar khidmat kami (waiter).

berikut antara pengalaman yang pernah berlaku..

Kes 1 : Dua atau tiga orang pelanggan melangkah masuk ke dalam sebuah restoran sambil berbual tanoa henti. Mereka memilih sebuah meja dan diberi menu oleh pelayan bertugas. Pelayan membiarkan pelanggan itu untuk beberapa minit melihat2 menu. AKAN TETAPI, pelanggan2 tadi masih rancak berbual dengan menu terbuka di tangan! Adakalanya sampai ke 10 minit berbual dan masih tidak memilih makanan!
Ini boleh mendatangkan marah kepada si pelayan itu tadi. Tapi apakan daya, kami hanya boleh tunggu dan terus menunggu... Kalau ye pun nak berbual, order lah makanan atau minuman dahulu, kemudian berbual lah sampai pagi....

Sebab kadang2 berlaku kes di mana, ketika pelanggan tadi sibuk berbual, akan masuk pelanggan lain yang duduk di meja bersebelahan dan terus memesan makanan (contoh; Sandwich), dan diikuti oleh meja pelanggan yg sibuk berbual tadi (juga memilih Sandwich), sudah tentu pelanggan yang tiba selepas mereka itu akan mendapat makan terlebih dahulu.
 
Bila meja yang datang lewat itu mendapat Sandwichnya lebih awal dari mereka, nanti akan berbunyi "eh? why they got sandwich first? we came here first" Bodoh kan statement ini?? Memang lah kau datang awal tapi kau sibuk berborak tak ingat dunia.
siapa nak jawab?? sendiri mau ingat lah..

Kes 2 :   Seorang pelanggan masuk ke restoran dan memesan soup. Sambil menunggu, si pelanggan ini membelek majalah yang ada di restoran. Beberapa minit kemudian, soup yang dipesan tiba...AKAN TETAPI, si pelanggan ini seolah2 tidak tahu yang soup itu tidak akan kekal panas sebegitu...dia masih leka membaca majalah. Kira-kira 30 minit kemudian, dia meletak majalah di sisi meja dan mula menghirup soup itu..
Kemudian akan berbunyi "excuse me! why your soup is cold? it should be served hot right?" Bodoh kan statement ini?? Memang lah soup itu akan sejuk kalau di biarkan... siapa nak jawab?? sendiri mau ingat lah..



--
Haie Ahmad

1 comment: